zondag 28 oktober 2012

Chocolate fudge cake uit "Ottolenghi, het kookboek"

Het leek een fantastische chocoladetaart, die dubbelgebakken chocoladefudge taart uit het prachtige Ottolenghi kookboek.

MAAR: ik ben not impressed. Not amused ook. Veel werk voor een kleffe natte hap chocolade. Veel te zoet ook. De 2e maar: het ligt vast aan mij. Ik heb t vast niet goed gedaan. (onvoorstelbaar).

En omdat er onnoemelijk veel chocoholics zijn geef ik t recept. En zeg ik bij voorbaat: wordt vervolgd.

Je hebt nodig voor een vorm van 20 cm:

180 gram zachte boter, in kleine stukjes
200 gram pure chocolade (52% cacao)
70 gram pure chocolade (70% cacao)
210 gram lichte ruwe rietsuiker
3 eetlepels water
4 scharreleieren gesplitst in witten en dooiers
Cacaopoeder om te bestuiven

Verwarm de oven op 170C
Vet de vorm in en bekleed m met bakpapier.

Hak de chocolade in stukjes (of gebruik callets) en doe deze samen met de boter in een kom.

Doe de rietsuiker met het water in een pan en breng dit aan de kook. Laat de suiker helemaal oplossen en schenk de hete stroop over de boter en chocolade. Laat dit mengsel even staan en roer het dan door tot een gladde saus.
Roer er vervolgens 1 voor 1 de eidooiers door en laat afkoelen tot kamertemperatuur

Klop ondertussen de eiwitten stijf met een snuf zout. Belangrijk is dat je ze stijf slaat, maar niet "droog".
Spatel het schuim in 2 of 3 keer door het chocolademengsel. Het eiwit moet goed opgenomen worden maar kleine witte spikkels in je beslag is geen probleem.

Giet 2/3 van het beslag in de vorm en bak dit 40 minuten in de oven.
Haal de taart uit de oven en laat m helemaal afkoelen.

Verwarm de oven opnieuw tot 170C en giet het resterende beslag (1/3) over de afgekoelde taart. Strijk mooi glad en bak de taart nogmaals, 20-25 minuten.

Haal de taart uit de oven en laat in de vorm helemaal afkoelen.

Bestuif voor t serveren met cacaopoeder.

In t boek staat voor 6 personen. Ik denk dat ie geschikt is voor 10 personen. Want zo zoet en zoooo machtig....

Give it a try! En laat me weten wat jij ervan vindt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten